Thursday, 9 August 2012

cerita panjang punya :D

                       allo~allo~ *Assalamualaikum* guys :) nak tau citer tak ? hari nie anis ade banyak citer . Okey kite mulakan.. Hari rabu lepas ken., ustazah ajak anis gi ngan kengkwn gi pasar ramadhan , andthen kiteorang lalu dekat petronas.. Tetibe nampak kereta ferrari nie , pergghh~ lawa nye.. kereta idaman ku.. Lpstu nmpk 2 orang lelaki nie . Ingad kan sleeq.. baru nak pengsan., rupe2 nye.. bukan.. Dorang kate tu bukan lah.. tu danny (artis) . Yang slaloo cakap kelantan tuh.. 0o0o0o baru anis kenal.. Lagi sorang tu driver dia.. ngehngeh~ Ingad kan sleeq lah tadi.. Lpstu danny perasan yg kiteorg tengok dia.. anthen dia senyum je.. kehkeh.. Tapi anis tak minat sangad yg tu . Minat yang lain.. hehe :p Lpstu.. kiteorang dah sampai kat pasar.. Ade pulax sorang mamat nie.. tengah jual air , kate.. "assalamualaikum , meh lah sini.. yang mate2 tu.. bukak lah.. tau lah cantik" Tahu tak sebab ape mamat tu ckp macam tu.. sebab kiteorang pakai purdah.. Tapi tak istiqomah pon.. wakaka.. :D Lalu je kat mane2 gerai.. mesti dorang akan cakap "Assalamualaikum" bunyi nye macam lagu skett.. Oke2..waalaikummussalam :) Ade yang tak pakai songkok ,  elok2 terus pakai songkok sbb nampak kiteorang berpurdah.. heee~~ ^_^"
                          
              Anthen tengah jalan2 tu.. tetibe kawan anis , fatin kate.. "eh ? anis ? tu bukan artis yg kau minat ke " lpstu anis cakap lah.. "yang mane2..yang mane.. " Lpstu kawan anis kate.. "yang berlakon dlm citer mimi mencari cinta tu lah " haihh~~ tercari..cari..anis yang mane.. Tetibe en..en..en.. anis nampak amar baharin (artis) tengah beli kuih pelita.. Anis betol2 kat blakang dia.. Dalam hati cakap.. "pandang la blakang..pandang la blakang... " dia just pandang skett je sbb nak bayar kuih tu.. Pandang sambil senyum.. Waaahhhhh!! senyum mu menawan..menawan.,. kau buad hatiku tertawan... :D haha.. haih~ Jadi gilerr anis kat situ.. Tapi rase menyesal lah.. sebab tak dapat tangkap gmbr ngan dia.. time tu time skolah.. mane bawak phone :( time tu pulax anis pakai purdah.. Haih~ memang tak la kan.. artis tangkap gmbr ngan pompuan pakai purdah =..= Kalau lah anis gi ngan family.. dah lame anis dapat.. Eeeeee... rase nak menangis pulak.. Dah ler susah nak jumpa artis macam dia.. huaaa...huaa...huaa... (cry) Tak sangka dapat jumpa dia . Biase nye tengok dalam kace tv je.. :p

                Lepas habis sume tu.. kiteorang balik.. Balik pulak.. kawan anis , dija.. jerit . Eh ? mini cooper la.. !! Dia minat kete tu.. -..- Kete tu lalu sebelah kite orang.. cakkap *Assalamuallaikum*.. Okey..waalaikummussalam... Hensem pulak orang dalam kete tu.. ngehngehngeh ~~ Citer anis cini saja.. tahu tak best.. saje nak citer.. Babye.. tata~.. >________<

suka ? like la :D

Friday, 20 July 2012

ramadhan yg dirindui tiba lagi !


           hai..hai.. Assalamualaikum to all muslim ;) skarg ramai trend citer pasal "ramadhan" ken ? Ye la.., esok dah nak puase.. Bestnye.. Woottss..woottss... haha xD 
Ha ! skarg nie anis nak tukar tajuk pulax., [bole pulax macam tuh :p] Anis nak cakap pasal "KELEBIHAN ORANG YG BERPUASE
Puasa adalah satu ibadah yang difardhukan oleh Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW dan umat baginda. Kefardhuan ini dinyatakan secara jelas oleh Allah SWT melalui wahyuNya di dalam surah al-Baqarah ayat 183 yang bermaksud “wahai orang-orang yang beriman, difardhukan ke atas kamu berpuasa, sepertimana yang telah difardhukan ke atas umat terdahulu daripada kamu, semoga kamu bertakwa”.

Terdapat banyak kelebihan yang akan dikurniakan oleh Allah kepada mereka yang berpuasa. Abu Hurairah ada meriwayatkan satu hadith daripada Rasulallah SAW yang bermaksud “puasa itu perisai, maka janganlah kamu mencela dan berkata-kata kotor, jika ada seseorang yang mahu mencelanya, katakanlah kepadanya : sesungguhnya aku ini berpuasa - 2 kali -. Demi diriku yang berada di tanganNya, bahawasanya bau mulut orang yang berpuasa itu adalah lebih wangi di sisi Allah daripada bauan kasturi, dia berpuasa dengan meninggalkan makanan, minuman dan nafsu syahwatnya semata-mata keranaKu. Ibadat puasa itu adalah untukKu dan Akulah yang akan memberi balasan pahala kepadanya, dan setiap satu kebajikan itu akan dilipat gandakan dengan sepuluh kali ganda”. ( Hadith riwayat al-Bukhari ).
Berdasarkan hadith ini sahaja, beberapa kelebihan akan dikurniakan oleh Allah kepada mereka yang berpuasa :
Pertama : Puasa itu adalah perisai. Perisai yang dimaksudkan di sini ialah perisai dari api neraka. Barangsiapa yang mahu terdinding dirinya daripada api neraka, maka hendaklah ia berpuasa.
Ada ulama menyebut bahawa puasa itu sebagai benteng atau penahan bagi orang yang berpuasa daripada segala nafsu syahwat yang merosakkan puasanya. Maka apabila seseorang itu berpuasa, ia akan dapat mengekang nafsu yang buruk bagi dialihkan perhatian kepada perkara-perkara yang boleh mendatangkan kebajikan dan pahala.
Kedua : Adab seorang yang berpuasa ialah menjaga anggota pancaindera daripada melalakukan dosa dan maksiat. Di dalam hadith ini disebut secara jelas larangan mencela dan berkata kotor. Secara lebih umum, larangan ini merangkumi segala perbuatan buruk. Ini adalah kerana falsafah daripada ibadat puasa itu sendiri adalah untuk menghalang seseorang manusia daripada perlakuan negatif. Puasa bukan setakat tidak makan dan tidak minum bahkan anggota zahir dan batin turut berpuasa. Anggota badan seperti mata mesti dijaga daripada melihat perkara-perkara yang diharamkan syarak. Mulut dan lidah pula hendaklah dikawal agar tidak memperkatakan perkara-perkara cela dan keji, begitu juga telinga, kaki, kemaluan dan seluruh anggota lain... 
   
#tengokk macam nie p0n dah tauu anis copy paste je., hehe.. sory.. anis nak citer tapi tak pandaaii.., sebab kalau anis citer macam orang kelingg dahh.. haha xD  okeyy lah.. anis nak outt.. sampai c-nie saje... Last word ---> "SELAMAT MENYAMBUT BULAN AL-MUBARAK., semoga bulan nie menjadi bulan yg bermakne bagi kitaaa" babye.. *Assalamualaikum* ^^

            
suka ? like la :D

Friday, 13 July 2012

novel terkini --> Nah, untuk awak !

           haipp ! Assalamualaikum., sehat ? sape yg sehat tuh, alhamdulillah.., sape tak sehat tuh makan ubat., eh ? ^_^ t0day., anis update pasaii.. "novel Nah, untuk awak !" minat pulax lah anis bab2 novel nie.,well~ hobi ken.. kehkeh.. firstly., anis kene lah tunjuk dulu sinopsis dia.. Kejap eh.. -----*dupdapdupdap*ha ? nie dia--->

*kau umpame pelangi yg terbentang di langit nan biru*Kata Najiha, hidup ini mudah. Punya babah yang menyayanginya sepenuh hati. Kekasih hati yang sempurna di matanya. Kawan-kawan yang setia di sisi. Hidup Najiha sudah lengkap.
Namun, langit tak selalu cerah. Cinta hatinya beralih arah kepada orang yang dia percaya. Najiha terkedu seketika. Hidup ini bukan semudah yang dijangka. Lalu, dia mencari tenang di bumi Korea. Tenang yang dicari sentiasa saja diganggu oleh Si Janggut Sejemput.
“Awak intip saya ke apa ni?”
“Nak intip awak buat apa? Tak ada maknanya.”
“Habis tu mana-mana saya pergi kenapa saya nampak awak saja?”
“Tempat ni bukan awak yang punya.”
Baru saja luka di hati ini ingin sembuh, Najiha diduga lagi dengan pemergian yang tersayang. Namun, Najiha pasti setiap yang berlaku, pasti ada hikmah-Nya. Jalan bahagia ada di depan matanya. Najiha hanya perlu memilih untuk ke kiri atau ke kanan.
*andai takdir jodohku bukan denganmu.,aku percaye DIA telah memilih yg terbaik buatku :')*
 
         Dah bace ken ? okey., memang korang bace nie acam tak best jer., tp kene beli novel nye skali., baru syookkk ! haha :D Time anis nak beli buku nie.. sambil tu anis cari skali novel yg heroin nye name "anis or farhana" ? haha., ceh ! maca ade je.. Tapi..harap ade la.. kehkeh.. okeyh2..nak chaaauu dulu.. be0m makan lagi nie.. hehe., okey..baybye.. ^_^

                  
suka ? like la :D

Friday, 6 July 2012

              
         "Assalamualaikum" jawab ea.. kalau tak.,tak sayang -..- haha., okey . gurau.. Dah lame gak farhana tak update., rase rindu pulax <---- gedik sieh... heee~ Farhana hari nie nak update pasal my bestie... sape nak dengar..dengar la., sape tak nak., ikott suka hati mu ler ! gi jauh.. >_< 
           Sometimes anis rase rindu ngan bestie anis.. and sometimes i feel sad... Anis rase sedih sebab.. anis takott kalau anis kehilangan kawan lame.., biarpon anis ade kwn baru., tapi anis tak kan lupe kawan yg lame... :') Balik asrama., as usual..anis akan bukak "mukabuku" ..andthen bukak fb kwn anis.. setiap kali anis bukak je fb dier.. mesti..wajib...ade kwn tambahan.. Tak pernah tak ade.. freinds dia p0n da ramai tahap gaban da.. Ramai orang nak jd freinds ngan dia..disebabkan sikap dia yg menarik hati orang..sikap dia yang SPORTING !! Btw., anis rase beruntung lah dapat berkwn orang macam dia... Dia memahami.. Its hard to find a freind like him.. :3 Anis takott lah.. dalam ramai2 kawan yg dia rapat.. dia tak terkira ade anis dlm bestie dia.. sbb., anis jarang da ngan dia skarg nie.. :'( whatever she is., dia always be my forever.. 

   SMS untuk awak !
      *
sory kalau selame nie., sya slaloo buad awak terase.. sory ea.. Sya harap.. awak tak lupekan sya.. Skarg awak ngan sya dah berlainan sekolah... I hope.. awak tak lupe memory yg lepas... Antare kawan2 saye lain..awak sorang je yg memahami... Sory la..sbb saye tak pernah nak memahami awak.. saye tak pandai nak layan awak seperti mane kawan awk layan... saye tak sporting.. tak pandai buad lawak.. tak menghibur.. xder gosip.... Sye tak kesah sume bende tu.. asalkan awak tak lupekan.. tu je saye nak.. okey.. babye..assalamualaikum.. ILY <3
       Hiah...jiwang karat pulax aku nie kan..haha..:D tu je anis nak kate.. nak tulis banyak lagi tp..biar lah., tangan p0n dah penat nak taip.. atas..bawa..kiri..kanan.. --' heee~~ lastly..babye.. tata~~ :3

                                                         

suka ? like la :D

Sunday, 1 July 2012

Nah , untuk awak !



              Kadang - kadang..kerane terlalu sayang dengan seseorang., Allah ambil dier daripade kite . Allah jarakkan kite dengan dia...untuk uji kite., Masihkah kite sayang pada yang mengurniakan rasa sayang itu ? Masihkah kite sayang pada yang menganugerahkan rase sayang itu ? Dan masihkan kite percaye pada aturan DIA ? Untuk sedarkan kite.. bahawe ade DIA yang perlu lebih kite sayangi., lebih daripade segale-galenye... Dan kadang2 Allah ambil juge kembali orang-orang yg tidak kite hargai... Saat Allah jarakkan kite., lalu timbul rase rindu dan menyesal.. Itu bukan untuk menghukum kite.. Tapi untuk memberi pengajaran..bahawe apabila kite tak mahu menyayangi mereka., Allah akan mengambil mereka untuk disayangi lebih daripade yg mahu kite lakukan... :')

suka ? like la :D

Saturday, 9 June 2012


   haih ~ sakitnye hati kalau kite suka kat orang tuh , tp orang tu langsung x tau yg kite ade prasaan kat dia ? hurmm... bukan setakat sakitt hati je , sedih..peritt.., rase nak menjerit 1 dunia nie p0n ade... :'(

suka ? like la :D

Thursday, 7 June 2012

~ air mata ~



c0mel tak bdax nie mnangis ? c0mel kan ? hehew.. :D
---------?

♥♥ Ketika keadaan mengharuskan kita untuk menangis,,menangis la…tak semua air mata bererti lemah..

♥♥ Menangis dan sedih bukanlah bermakna kita hilang harapan. Jauh sekali untuk menjadikan kita putus asa dengan rahmat Tuhan. 

♥♥ Sesekali menangis, hati kita akan bangkit sedar bahawa kita hanyalah hambaNya yang lemah dan kerdil.
♥♥ Sesekali menangis, jiwa kita dididik dengan indahnya sabar dan redha...

♥♥ Percayalah bukan Allah tidak tahu hancur dan luluhnya hati kita menanggung kecewa dan sedih.....

♥ TETAPI Dia mahu kita rapat padaNya, lantaran hati-hati sebeginilah yang lebih lunak dan lembut beribadat kepadaNya. ♥ ^_^v

tiada air mata yg dpt menenangkan jiwa kecuali air mata taubat :)
      
suka ? like la :D